keskiviikko 28. elokuuta 2013

Tons of homework

Tein tänään 2,5 tuntia läksyjä 8-vuotiaan kanssa. Ensin nää pienet on koulussa 7-16 (josta koulua kai 8-15..?) joka päivä, ja sen jälkeen niillä on pitkä lista kotitehtiviä + joka viikolla lista spelling-sanoja + joka ilta pitää lukea 20 minuuttia. Kun mä olin kaheksan, me oltiin koulussa pari tuntia aamupäivällä and I turned out just fine!?! En tiedä missä vaiheessa tää näitten koulujärjestelmä sitten kusahtaa, kun kuitenkin tuolla collegessa opiskellaan meidän lukiojuttuja. Kukin voi kuvitella, miten vaikeeta 8-vuotiaalle on tehdä pari tuntia tehtäviä sen jälkeen kun on ollut koko päivän koulussa plus vielä ylimääräisen tunnin tukiopetuksessa, A alotti aamulla kaheksalta ja läksyt lopetettiin 8.30pm, eikä siinä välissä ehtinyt muuta kun syödä ja liikkua paikasta a paikkaan b. Opiskelua ihan koko päivä, mutta se ilo sitten kun kirjotettiin viimeiset spelling-sanat. Olin tosi ylpee A:sta, että jakso niin hyvin, sillä tälle ei oo koulu mitenkään helppoa.

Kun yhden kanssa menee hyvin, toisen kanssa tietysti päin mäntyä. Näin tänään sellasen aiheettoman itkuraivokohtauksen että oksat pois, mutta ei tästä sen enempää. Loppujen lopuks E tuli kuitenkin hakemaan erityisesti minut lukemaan hänelle bed time storyn ja peittelemään - päivä päättyi onnellisesti muumien tarinaan siitä, kuinka muumipeikon hännästä tulee kultainen.

Mulla on huomenna taas koulua, jippijajei! Mulla on myös aina Thursdayn Dinner Duty, joten huomenna riittää puuhaa päivälle. Käytiin tossa hostmomin kanssa kaikkia mun juttuja läpi ja hostmom painotti että ruokaa saa laittaa ja leipoa niin paljon kun sielu sietää! JES! Kunhan tästä alku sählingistä päästään, niin alan kyllä päivisin taas leipomaan kun tytöt on koulussa. Tänään kun olin vienyt tytöt, jatkoin unia vielä parikin tuntia yhdeksään asti ja skypetin sitten poikaystävän kanssa. Tosiaan, täällä on pakko alkaa keksiä puuhaa tolle päivän kaheksalle vapaalle tunnille, muuten hajoo pää. Auringossakaan ei jaksa makoilla ikuisuuksia.. Onneks ens viikosta eteenpäin pääsen treenaamaan ja tapaamaan myös aupparikavereita!

Good night then! Tuossa teillä muumipeikko ja kultainen häntä. Tekee oikeestaan hyvää itse kullekkin päättää joskus päivä tällasiin telkkarin sijasta..




4 kommenttia:

  1. Miten sulla menee noi koulujutut, et onko sulla sit vaan vapaata töistä et pääset kouluun?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mulla on käytännössä vapaata joka päivä 7.15-16, kun tytöt on koulussa. Koulu on tiistaisin ja torstaisin 8-9.15 eli se vie vaan murto-osan mun vapaa-ajasta.. :D Kävisin mielelläni enemmänkin koulua, jos ei ois noin kallista..

      Poista
  2. Tää koulussakäynti on kyllä Euroopan ulkopuolella ihan pimeetä! Meillä loppuu vanhemmat kesäloma ensi viikolla ja siitä lähtien ollaan opiskelemassa aikavälillä 7-20! Siis 13 tuntia! Eihän toi kaikki tietysti ihan pakollista koulua ole vaan matkoihinkin menee aikaa ja iltatunnit on "ekstratunteja" joilla tää käy mutta siis ihan sairasta. "Kilpailu on kovaa" on vastaus mitä oon saanut kun oon kysellyt että miten voi olla mahollista. Kesälläkin tyttö on käyny kahdesti viikossa 6 tuntia kotiopettajan luona ja vielä lauantai-iltaisin exrtamatikassa...

    Ei voi ymmärtää. Mä en kyllä ikinä pystyis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siis ihan sairasta! Voin vaan kuvitella miten Shanghaissa, varmaan vielä pahempaa kun täällä.. Mut joo en ois kyllä ikinä jaksanu ton ikäsenä, sillon viiden tunnin koulupäivä tuntu pitkältä! Huhhuh, ois joo kiva tietää että mikä tän koulujärjestelmän takana oikee on, ei yhtää vapaa-aikaa pienillä, ja sit jos joku tunti on nii sit ne on niin poikki et se menee pelkäks itkuks..

      Poista