perjantai 25. lokakuuta 2013

"If there ever comes a day when we can't be together, keep me in your heart, I'll stay there forever."

Kirjotin joskus viimeviikolla siitä, ettei mulla oo täällä seuraa. Tänään se iski taas aika pahasti. Aamupuuhien jälkeen jatkoin unia paremman tekemisen puutteessa ja päivällä käytin kolme tuntia kaikkien lasten kaappien järjestämiseen ja pyykin pesuun. Päivällä ei ollut tekemistä, joten makoilin toimeettomana sohvalla monta tuntia. Neljältä kävin hakemassa tytöt, ja sen jälkeen hostäiti sanokin, että voin pitää illan vapaata. Jippijajei, perjantai-ilta vapaata. Mitäs sitte?

Olin jo ihan pomppaamassa sohvalta ja lähössä ulos, kun vasta tajusin että kenenkäs kanssa mä muka menisin. En oo edelleenkään löytänyt lähistöltä ketään ees varteenotettavaa vaihtoehtoa ulos seuraksi. Mulla ei kirjaimellisesti oo ketään kelle soittaa, että lähetkö syömään tai froyolle tai shoppaamaan. Muut aupairit kirjottaa blogeissaan kuinka ne laskee päiviä viikonloppuun, kun mä taas lasken päiviä maanantaihin. Eniten mua harmittaa se, etten tuu saamaan tästä vuodesta kaikkee irti. Voisin tehä pitkän listan eri ravintoloista ja paikoista, missä haluisin käydä, mut mihinkään en voi yksin mennä. Oon ollu täällä 10 viikkoa ja pystyn suunnilleen vieläkin laskemaan kahen käden sormilla paikat, joissa oon käyny. Mutta en luovuta, onhan mulla vielä 42 viikkoo aikaa.

Oon koko tän parin kuukauden ajan yrittäny ettii täältä kavereita ihan kaikilla mahollisilla tavoilla - eri aupair-järjestöjen kautta, netin meet other aupairs & meet new people -meininkejen kautta, tutustuu koulussa, salilla, mennä vaan hengaamaan yksin ulos (tääkin on todennäkösempi tapa kun maata kotona..), nähä ihmisii jotka ei "normaalielämässä" kiinnostais mua ollenkaan, mitä vaan, että sais jotain connections. Mutta jotenki tuntuu, että kaikki maailman ihmiset asuu ainaki ton tunnin ajomatkan päässä. Se on kuitenki sama, kun et Helsingissä ees nimeltä tuntis ainuttakaan 10-30 -vuotiasta lähempää kun Lahdesta, ja sielläkin asuis muutama hyvänpäiväntuttu, jonka kanssa teillä ei ois ees kunnolla yhteistä kieltä. Päivät ja illat viettäisit sun työnantajien kanssa. Ja that's it, seuraavat kaverit sitte 7000km päässä. Mun hostmom on kyllä ihana, kun sekin yrittää ettiä mulle seuraa, mutta toistaseks sitä ei vaan oo löytynyt kun suunnilleen toiselta puolelta Floridaa.

Täytyy kyllä myöntää, että en oo ikinä kokenu tällästä yksinäisyyttä. Mulla on aina ollu kavereita ihan mielin määrin ja tosi läheisiä ystäviä aina tarpeeks ympärillä. Mulla on ollu aina joku, jolle soittaa, eikä sitä oo ikinä osannu arvostaa kunnes nyt kun sitä ei oo. Tää on oikeesti sellanen tunne, etten usko, et kukaan joka ei oo kokenu, vois samastuu. En mä tienny ees tälläsen olemassaolosta. Tää on tietysti taas näitä asioita, jotka kasvattaa sua vuoden aikana, mut voisin sanoo, et oon tästä läksyni jo oppinu näin kymmenen viikon aikana, nyt ei ois pari kaverii pahitteeks ollenkaan. Jo näin reilussa kahessa kuukaudessa oon ainaki oppinu, mitä yksinäisyys oikeesti on. Ei siis ollu ainakaan turha reissu, tuun varmaan muistaa tän tunteen ihan lopun elämääni.

Mulla on kuitenkin vaan vuosi tätä mun elämässä. Mut entäs ne, joilla ei oo ollu kunnon kaveripiiriä koskaan? Se tyttö, jota ala-asteella kiusattiin silmälaseista ja joka tuli liikkatunnilla viimesenä valituks pesäpallojoukkueeseen. Kenellekköhän se olis soittanu illalla? Ei kellekkään. Ja ei se osannut ettiä niitä kavereita eri yhteisöistä, se tyyty olemaan yksin. Jos mä kokisin tällästä fiilistä mun "normaalielämässä" vuodesta toiseen, niin flippaisin ihan varmasti. Kun kahen kuukauden yksinäisyys saa mut sosiaalisen terveyden kannalta aika huonoon jamaan, voin kuvitella mitä se voi tehä ihmiselle vaikka 15 vuodessa. Ehkä älyttömille koulusurmille ja kaikelle muulle pahuudelle löytyy sittenkin syy.

En haluis että tää kuulostais näin kliseeltä, mutta nyt on pakko sanoo, että arvostakaa niitä kavereita siinä ympärillä. Mikään ei tuntuis oikeen miltään ilman sitä loistavaa seuraa. Tuleville auppareille, ottakaa selvää, onko hostperhe-ehdokkaan alueella muita auppareita. Mulle kerrottiin kyllä, että täältä on vaikeeta löytää seuraa, mutta siinä tohinassa sitä ei tullu sen tarkemmin ajateltua.

Vaikka tää on aika raskas juttu, ei tää saa mua ees ajattelemaan kotiinpaluuta. Täällä menee kaikki muuten niin loistavasti. Sitäpaitsi mulla on vielä paljon aikaa löytää kavereita. Se helpottaa myös, että mulla edelleen on mun parhaat kaverit, vaikka ne asuukin toisella puolella maailmaa. Vaikken voi nähdä niitä (paitsi yhtä parin viikon päästä UUUUJEAAA), niin voin olla niihin yhteydessä ihan koska vaan. Tää on vaan tilapäistä.


11 kommenttia:

  1. been there, done that. mä niin tiedän miltä susta tuntuu. olin 2kk aupparina Kaliforniassa ja en tuntenu sieltä ketään, mut onneks host mom löyti mulle pari kamua, mut ne asu sen verran kaukana..autolla joku 40min niin nähtiin vaan vloppuna. .viikoy mä sit katoin netflixiä ja söin suklaata ja lihoin! :-( mietin sitäki et uskallanko mennä ite baariin tms mut en..on se aika hankalaa..mutta tsemppiä kovasti ja toivotaan että joku auppari tulis sinne sun huudeille joku pvä! :-)

    VastaaPoista
  2. heippa, sulla on tosi kiva blogi! :) ja oli myös hyvä kirjotus, toivottavasti löytäisit sieltä vielä joitain kavereita!! Terveisin tuleva au pair, jota mietityttää tällaset asiat:D

    VastaaPoista
  3. I feel you...... Mullakin oli vähän sama ongelma North Carolinassa, ekat pari viikkoa olin niiiiin yksinäinen ettei mitään rajaa ja kun en voinut edes lähteä ilman autoa yksin mihinkään, oli olo niin stuck ja fiilikset niin matalalla kuin olla ja voi. No, sit sain loppujen lopuksi yhden aivan ihanan ystävän, mutta häntäkin pystyin näkemään vain noin kerran viikossa ja koko ajan oli tosi yksinäinen olo. Voin vaan kuvitella, kuinka kamalaa sulle toi on, vaikka on ihana perhe ja muuten asiat hyvin niin kyllä sitä vaan ihminen kaipaa sosiaalisia kontakteja! Mä varmaa sekoaisin koska olin nytkin melkein jokaisena viikonloppuna ihan hyppimässä seinille ja itkin vaan tylsyyttä ja yksinäisyyttäni. Koita kestää, toivon niin kovasti että löydät vielä kavereita jotain kautta! <3

    VastaaPoista
  4. Kiitos kaikki ihanista kommenteista. <3 Toi netflix+suklaa kuulostaa liiankin tutulta yhdistelmältä, munki perus ajanvietettä täällä.. Jep, mulla onneks on auto käytössä, ilman sitä flippaisin varmasti ihan totaalisesti! Mut joo, täällä mä just hypin seinille ja itkin tylsyyttäni.. Se hetki, ku oikeesti tajuut että itket vaan sen takii, ettet oo viimeseen 14 tuntiin tehny mitään.. :D hauskaa nyt, mut ei oikeesti yhtään hauskaa sillä hetkellä. Jep, yritän ainaki parhaani, toivottavasti saisin ees yhen kaverin täältä! (: Kiitos superisti teille.

    VastaaPoista
  5. Muistan ton fiiliksen niin hyvin. Siis mä itkin Skypessä äidille ja joka päivä whatsappailin kavereille koska olin niin yksinäinen. Oli kauheeta tajuta ettei oikeesti oo ketään kaveria. Mun alueella on monta kymmentä aupparia mutta niitä oli vaikee tavata ku ei kuitenkaan tienny kuka on au pair ja kuka ei. Onneks sit Facebookin kautta löyty muutama ja tutustuin kunnolla yhteen tyttöön joka oli samalla training schoolilla mun kanssa. Vieläkään mulla ei oikein oo semmosia kavereita joita vois päivisin nähä, mut viikonloppuja sit odottelen aina ku kuuta nousevaa et pääsee näkee muita ihmisiä ku sitä omaa hostperhettä ja mammoja pikkusen koululla.
    Mut tosi paljon tsemppiä sulle! Varmasti pian löytyy sulle ainaki yks hyvä kaveri! Tiedän et voi olla rankkaa mut sit ku on se yks hyvä kaveri ni fiilis paranee ja sitä jaksaa paljon paremmin kunnes löytyy vielä muutama lisää. On se kyl edelleebki hankalaa kun ei oo samanlaista kaveripiiriä ku Suomessa mutta kaipa siihen tottuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, toi on just se fiilis. Mut oikeesti thank god for whatsapp, Skype ja tää blogin kirjottaminen - täällä on aina ihmisii, jotka kuuntelee ja tsemppaa, vaikka se froyo tai shoppaaminen ei ookkaan mahollista! :D Kiitos kaunis siis siitä. Jep, nyt vaan fingers crossed, että jonkun hyvän kvaerin löytäisin!

      Poista
  6. Ootko käynyt sellasella sivustolla kun meetup.com? Itellä on kans vaikeeta löytää ketään täältä kun ei ole edes niitä aupair tapaamisia et olis mahdollista tutustua muihin auppareihin sitä kautta. Ite oon tuolta ainakin löytänyt tavan tutustua uusiin ihmisiin ja tällä hetkellä tosin "vasta" yksi kaveri löytynyt sieltä, mutta toivottavasti tulevaisuudessa löytyy lisää.
    Tsemppiä sulle! Toivottavasti pian löytyisi kavereita sulle, että pääsisit froyolle tai shoppailemaan jonkun kanssa työpäivän jälkeen! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo itseasiassa just tossa viime viikolla löysin ton meetupin ja rekisteröidyin! En ehtiny vielä sen tarkemmin tutkailla, mutta hyvä kuulla että sekin on toiminu, täytyypäs siis kattoo sitä tarkemmin, kiitos vinkistä! :) Jeps niinpä, kiitos paljon! <3

      Poista
  7. Sun pitää tehä joskus viikonloppuretki tänne Washington DC alueelle, meitä on täälä 3 suomalaista (ainakin), ja meiän varmaan kaikkien luona pystyis majottuunkin, niin ei tarvis bookata mitään hotelliakaan tms. ja ois ainakin joku syy oottaa viikonloppua! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HEI JOOOO todellaki pitää!! Katoin nopee nii ku eihän noi lennot maksa ku joku 70€ edestakas, nii jos joku huolii mut lattialleen pariks yöks, nii sehän olis ihan loistavaa!! Täytyy kattoo jos tulis joku sopiva viikonloppu, mut viimeistää sit kevään puolella :) Ja täällä on kans aina majapaikka tarjolla, jos haluutte tulla käymään!!

      Poista
    2. Mihinkään lattialle, täällä on vuodesohva odottamassa! mutta joo pitää kattoa joku hyvä vklp, nyt varmaa vähä kiireistä kun juhlapyhät tulossa, mutta kyllä tätä vuotta tässä riittää.. :D

      Poista