torstai 17. lokakuuta 2013

Juttuja sieltä täältä

On tää kyllä huisia. Aina Suomessa ennen lähtöä tuli sanottua että "ei tätä tajuu vielä" ja odotin et lähtöaamuna lentokentällä tai viimeistään Nycissä ois tullu joku sellanen suuri elämys siitä, että nyt tää tapahtuu. Se viimenen viikonloppu Suomessa, lähtöpäivä, aupair-academy ja tänne saapuminen kuitenki tuntuu nyt oikeestaan ihan vaan yheltä isolta sumulta, oli niin paljon asioita päässä ettei niitä oikeen saanu ees järjestykseen. Sen sijaan nyt kun arki rullaa tavalliseen tapaan, niin nyt välillä tulee sellasia hetkiä, että ei helvetti mä asun oikeesti täällä. Siit alkaa olee kohta vuos, kun ekan kerran pysähdyin kattoo Cultural Caren mainosta ja ajattelin että olispa siistii. Vuos myöhemmin, täällä sitä ollaan. Täytyy sanoo, että en ois ikinä itestäni uskonu. Mutta nyt tähän asti täällä vietetyn ajan perusteella voin sanoa, että oli kyllä yks parhaista ideoista koskaan.

Ainut, mikä täällä oikeesti mättää, on se, ettei omanlaista seuraa oo. Believe me, oon ollu niin supersosiaalinen ku mahollista vaan, mutta et sä niitä parhaita kavereita voi kuitenkaan tuolta kadulta vaan mennä hakemaan. Vaikka vähän suunnittelinkin jo, että jos laittais biksut päälle ja menis tonne tien laitaan sellasen ison "haetaan seuraa"-kyltin kanssa (kun täällä on niitä tyttöjä tienvarsilla sellasten vaikka autopesumainoskylttien kanssa), mutta päätin kuitenki jättää tän toistaseks.. Koulussa on tuttuja, mutta niilläkin on kuitenkin omat kaverit ja piirit ja elämä, sitäpaitsi kukaan paikallinen ei oo mun kaa samaan aikaan vapaalla. Monilla auppareilla on toisia suomalaisia aupaireita lähellä, ei täällä. En tiiä koko Floridassa yhtäkään suomalaista aupairia, vaikka oon jopa järjestöjen kautta tiedustellu tästä. Joku sanoo, ettei täällä pitäiskään suomalaisten kanssa kaveerata, mut tälleen kun on tuhansien mailien päässä Suomesta, niin yks ihminen, jonka kanssa vois jauhaa kunnolla suomijutuista niin ois aika huippuu. Vaikka mun brasilialaiset kaverit on ihan huippuja, on kuitenki kulttuurierot niin jäätävän suuria, ettei niistä nyt ihan parhaita kavereita tuu ja lisäks ne ei puhu kovin hyvää englantia. Oon aina tykänny olla myös aika paljon yksin, en silleen kaipaa koko ajan seuraa mun ympärille (tää kuulosti jotenki tosi huonolta :D), mutta harmittaa vaan se, että tuntuu ettei tästä maasta ja vuodesta saa ehkä ihan kaikkea irti, koska ei sitä yksin tuu lähettyy tonne vaikka syömään eri paikkoihin ja tekee viikonloppureissuja. Kun lähdin tänne, en tajunnu että tästä tulis ongelmaa. Mut toisaalta tääki kyllä kasvattaa sosiaalisesti aika paljon, sun on pakko vaan jutella ihmisille ja luoda jotain kontakteja aina kun vaan mahollista.

Nonniin sellaista pyöri päässä tänään! Peruspäivä oli muuten: tunti koulua, salille, ruuanlaittoa ja tyttöjä hakemaan tänään taas koulusta asti. Oltiin taas puistossa ja ilta cheerleadingissä! Sitten vielä tehtiin loputkin kotiläksyistä. Tasan 9pm oltiin valmiit, ja silloin hostäitikin tuli kotiin, joten olin off!  Hyvä päivä, parempi kun eilinen. Niin ja bookkasin meijän Orlando-hotellin tammikuulle, tollanen kiva 2-bedroom asunto, vielä Miami-hotelli etsinnässä..

Asiasta kukkaruukkuun. Yks noista brasilialaisista kerto, että sen hostvanhemmat haluu, että se tekee töitä tasan sen 45 tuntii joka viikko, mikä on se aupairin maksimi. Tarkottaen sitä, että jos lauantai-iltaan mennessä se on työskennelly 42 tuntia, niin sunnuntaina sen pitää tehdä kolme tuntia töitä, vaikka molemmat vanhemmat olis kotona. Siis huhhuh, jotkut haluu vastinettaan rahoille. Tällä oli siis pienempiä lapsia, jotka ei oo vielä koulussa. Alettiin sit jutella työtunneista.. mä työskentelen joka aamu reilun tunnin ja iltasin suunnilleen 4-9pm, en aina noinkaan pitkään, ja tostaki ajasta kolme kertaa viikossa istun kaks tuntii kentän laidalla. Lauantaisin oon yleensä töissä noin 9am-2pm (istun katsomassa jalkapalloa ja tyttöjä cheeraamassa), mut tääkin näin vaan nyt cheerkaudella, joka loppuu kohta. Ihan maksimimaksimissaan teen siis töitä 35 tuntii viikossa, josta aina 10 tuntii vaan tota paikallaoloa, eli tyttöjen kattomista tai puhelimen, tabletin tai koneen näpräämistä. Lisäks mulla ei oo muita kotityövastuita kun tyttöjen pyykit kaks kertaa viikossa, joihin menee ehkä puol tuntii aktiivista aikaa kerrallaan. Tietysti teen täällä perheenjäsenenä muutakin: täytän ja tyhjennän tiskikonetta päivittäin, siivoon keittiötä ja lasten jälkiä sekä omaa huonetta. Mutta vaikkei se aupairin työhön kuulu, joillain aupaireilla täällä saattaa olla pitkäkin lista kotitöitä. Sitkun toi 35 ja 45 kertaantuu 52:lla viikolla, niin kyllä siinä saa toinen tehä aika paljon enemmän töitä rahojensa eteen. Just saying. Mut en valita, mulle tää 35 toimii ihan tosi hyvin :) Sitäpaitsi must tuntuu, että jaksan tehä töitä tosi hyvin, kun niitä ei oo niin paljoo. Oikeesti joka iltapäivä odotan, että saan mennä hakee muksut.

Anteeks mun "otan kuvan kaikesta" -innostukselle on selkeesti käyny täl viikol jotain, yritän tsemppaa.. :D

Oujee just tässä huomasin, että modernin perheen vitoskauden uusin episodi tuli just nähtäväks tonne meijän "ruutu.fiin" (taivutus..?), joten: Heippa!

5 kommenttia:

  1. Joo mulla oli aluks toi sama ongelma, että suomalaisia kavereita ei oikeen löytyny. Päätin reippaana tyttönä joskus jonnekki suomi24:n sivuille mennä kyselee onks täällä lähistöllä muita suomalaisia ja yhen mä sieltä ainaki bongasin, mutta seki asuu silleen, että voi vaan Manhattanilla tavata. Jotenki tarttee just sitä omanlaista seuraa. Mulla varsinki ku mun parhain kaveri täällä päin asuu sen verran kaukana, että sitäki voi vaan nähdä viikonloppusin. Päivisin ois kanssa kiva nähdä muita auppareita, mutta tosi moni jotka tiedän ni työskentelee silloin kun oon vapaalla joten se siitä sitte. Tosiaan tuntuu ettei ihan kaikkee saa täst vuodesta irti ku ei sitä yksin just jaksa aina lähtee ulos syömään tai tehä extemporee reissuja minnekään :/ Noh, toivotaan että mun tuleva perhe asuu alueella josta löytyis kivoja kavereita ja toivottavasti säki löydät vielä huippuja ihmisiä sieltä. Onhan tässä vielä meillä molemmilla paljon tätä vuotta jäljellä :)
    Mulla on töiden osalta muuten myös aika sama :D Aamulla oon töissä 2,5h ja iltapäivällä päivästä riippuen 3-4h. Eli ei ihan liikaa. Mun hostiskä kyllä ehdotteli, että alkaisin viemään pikkusta lätkään myös la-aamusin, mutta ainakaan vielä se ei oo toteutunu :D Että vaikka mullaki tulee about 35h/viikko nii pakko sanoo, että se määrä pyykkiä mitä pesen ja miten paljon siivoon noiden poikien perästä ni "korvaa" aika hyvin noi puuttuvat työtunnit :D Ei siis mitenkään kovin rankkaa oo, mutta koska suurin osa työajasta on lasten kuskaamista ni on se kyllä välillä aika puuduttavaa hommaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep sepä just että päiville kaipais puuhaa, noiki kaikki brasilialaiset ja muut asuu vähintään tunnin matkan päässä, nii aina pitää suunnitella jotai viikkoo etukäteen kaikki, eikä voi nii vaa lähtee käymää millo huvittaa.. Luin just sun uusimman postauksen, kuulostaa ihanalta toi perhe! mutta toi sijainti on tietysti iso juttu.. Mutta joo tässä ehtii vielä vaikka mitä :)) Joo I feel you!! välil tuntuu et vaan kuljen tyttöjen perässä siivoomassa.. :D Superisti tsemppiä sulle rematchiin! (:

      Poista
    2. Joo ärsyttävää ku pitää aina hirveet suunnitelmat tehä et voi nähä kavereita. Onhan mulla noita joitain tuttuja täällä Westfieldissäki mut emmä niitä jaksa nähä ku ne on nyt vähä... no ei mun tyylisiä :D Onneks on yks kaveri jolle ajan 15min mut emmä voi sieläkään joka päivä olla :D
      Joo perhe kuulostaa superilta ja kaikki schedulet ja muut ois niin huippuja, mutta just toi sijainti. En tiedä pystynkö nauttia kunnolla mun loppuvuodesta jos oon sit vaan "loukussa" siellä pikkusessa kylässä josta lähimpään isoon kaupunkiin on se parin tunnin ajomatka. No pitää katella. Kiitos paljon tsempeistä!! :)

      Poista
  2. Heip! Oon tykännyt ihan hirveesti lukea sun blogia, kirjotat niin kivasti ja ollaan aika samanlaisessa tilanteessa. Laitan nyt ekan kerran kommenttia ihan vaan siksi että tässä nyt ilmoittautuu yksi aupair Floridasta! Tosin asun ihan toisella puolella Floridaa, Tampassa mutta ainakin yksi suomalainen täällä siis sun lisäksi on. :) Ja mun onnekseni täältä löysin myös toisen suomalaisen joka hiukan on ehtinyt näyttää paikkoja ja tutustuttaa muihin aupairehin ennenkuin on itse kohta lähdössä kotiin. Hänet löysin myös blogien kautta eli en osaa kauheasti vinkata mistä sä voisit löytää, mut toivotaan että jotain kautta tapaisit jonkun! On se niin kiva kun voi ihan suomeksi höpötellä kaikesta täällä ja tietysti Suomessa..
    Mulla on myös sama juttu töiden kanssa, ettei ole mitään kovin rankkaa vaan lähinnä lasten kuskausta aamulla kouluun ja koulusta kotiin + illalla harrastuksiin, ja sit vaan lisäksi noita normaaleja kotitöitä mitä nyt yleensäkkin kotona tekee. Kuulostaa aika hiustenhalkomiselta toi että tunnit täytyy pakolla täyttää, tai se voi kyllä johtua siitä että itse en en oo järjestön kautta eikä mulla ole mitään tiettyjä tuntimääriä, niin en oikeen osaa verrata :D
    Mut tsemppiä sulle, vaikutat tosi positiiviselta ja kivalta tytöltä, eiköhän niitä kavereita sieltäkin ala löytyä! :)

    VastaaPoista
  3. Heips! Oih loistavaa kuulla etten ihan ainut oo täällä :D Joo olis kyllä ihanaa löytää täältä omanlaisia ihmisiä, sama kotimaa olis kyllä kova juttu.. Mut ei voi muuta ku toivoo että niitä vielä ilmaantuu! Joo tota kuskaamista täällä saa kyllä tehä ihan riittämiin, tässähän tulee jo ammattiautoilijaks! Joo ihan älytöntä et joku toimii oikeesti noin -.- Kiitos paljon, tsemppiä sinnekin aupparointiin, oo toki yhteydessä jos vaikka löydät jonkun kultakaivoksen suomalaisia jostain täältä!! :D

    VastaaPoista